tirsdag den 24. oktober 2017

Lidt om livet i en beboelsesvogn... eller kickstart minimal living...

I dag har vi 14 dages jubilæum i beboelsesvognen. Og det går så fint - virkelig fint. Så godt at vi faktisk joker med at sælge huset, og flytte i noget mindre - for vi har ikke behov for alle de kvadratmetre... Den eneste udfordring er tøjvask og tøj-tørring i beboelsesvognen (vi har en vaskesøjle, men vask og tørring kræver en del udluftning mm, men det går...).

Det gode ved flytningen og hele det her hurlumhej er at det har givet et godt og rigtig skub til vores minimalistiske fokus på hvad er er "need to have" og "nice to have" og "bare fyld". Vi (primært jeg) har virkelig fået øjnene op for hvor meget vi har på "bare fyld listen" - i flere forskellige kategorier.

Tøj: vi lever alle i hver vores kuffert for tiden. Pigerne har fået et lille "hængeskab" de kan hænge på bøjlestangen i deres skab. Her har de selv fyldt i med det tøj de elsker mest. Det er ret tankevækkende, og inden vi flytter tilbage ryger der nok endnu mere tøj til genbrug (for jeg har allerede sorteret voldsomt ud i det tøj der bare lå og fyldte og ikke blev brugt da det skulle ud af huset og ned i kufferterne). Det samme gør sig iøvrigt gældende for mit eget tøjskab. Jeg mangler et par sorte bukser, og de nederdele jeg har er efterhånden så gamle, at de trænger til at komme videre til andre - de er fine, men jeg er træt af dem, så i stedet for at gemme dem, ryger de videre eller i sommer stakken, så det reelt er et "jeg skifter fra vinter til sommer tøj" - og tager alt det tøj jeg ikke bruger i sæsonen ud af skabet, og væk - og frem igen når vi nærmer os varmere årstider... - der er røget en del tøj til genbrug også, der ryger sikkert mere; og så må jeg se at finde et par sorte bukser i den lokale genner.

Køkkenting: Da vi flyttede fra en million køkkenskabe til ca. ganske få skabe i beboelsesvognen sorterede jeg en (eller flere) fra af alle de ting jeg havde to eller flere af (fx decilitermål og en del andre ting). De blev pakket ned, men inden de ryger tilbage i vores nye lexi køkken,må jeg tage hver enkelt ting op og genoverveje hvor meget jeg egentlig har savnet den/det. Jeg gætter på der ryger en del på den konto også.

Legetøj: Pigerne har pakket de ting de leger aller mest ned i nogle kasser som er med over i beboelsesvognen. Langt det meste legetøj blev pakket ned nu her for nogle uger siden, men noget af det har været i kælderen siden vi konstaterede vanskaden i januar i år. Da vi boede i huset mens det tørrede og hen over sommeren, er dele af legetøjet kommet op fra kælderen og sat væk igen, og vi har virkelig fundet ud af hvad vi kan sælge, hvad vi ihvertfald ikke skal sælge og hvad der kan komme ned i kælderen og være vores egen "legetøjsbyttebiks". De er ihvertfald blevet mega krea af at lege med de få ting de har - og vi har fået øjnene endnu mere op for, at det måske i endnu højere grad er oplevelser, lækre tegneting og pensler der skal på ønskelisten end mere Playmobil, eller mere dukke-halløj...

Hverdagen fungerer med andre ord fint. Vi har vænnet os til at bordet er småt, og man kan komme til at sparke hinanden hvis man ikke sidder stille og ordentligt og spiser (win-win); eneste udfordring er det ene badeværelse vi har i beboelsesvognen, her øver vi os i at være hensynsfulde og spørge om der er andre der også skal tisse inden man sætter sig alt for godt til rette ;) og sovningen fungerer også prima. Weekenderne bruger vi meget ude, og det er skønt. Så ja, her går det faktisk meget godt!

2 kommentarer:

  1. Det lyder fedt! Jeg tager også en omgang med oprydning (=udsmidning) om året i køkken og kælderrum. Vi har ikke så meget legetøj mere. Noget har jeg gemt til ungerne selv får børn. Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sundt at sende sine ting videre til andre. Jeg har virkelig lært at tage stilling til need to have ell nice to have ;) kh S.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...