torsdag den 19. januar 2017

Lidt om nye rutiner...

Manden har i et stykke tid stukket lidt til mig "sig mig er du gift med telefonen, eller hvad?!" når jeg om aftenen landede i sofaen, og mere pr automatik end med egentlig reflektion sad med telefonen i hånden og "tjekkede alt muligt"... nogle aftener har det været så "slemt" at jeg har taget telefonen med i sengen, og fortsat med lige at tjekke. Der var virkelig blevet en rigtig dårlig vane - hvis jeg skal sige det i bagklogskabens ulidelig klare lys. Det var egentlig ikke fordi jeg tjekkede telefonen når jeg hentede børn, og var sammen med dem i ulvetimen, men når det var egentlig-mand-og-kone-kvali-tid, så skete det i stedet...

Jeg hader at gøre ting ureflekteret - jeg anser mig selv som et ret reflekteret væsen, som gør ting fordi... af en eller anden reflekteret grund. [Jep, så høje tanker har jeg om mig selv...] Når jeg så slår automat piloten til, og gør ting uden at tænke, så bliver jeg lidt træt af mig selv - især når det handler om dårlige vaner. Så i starten af januar tog jeg den beslutning at parkere telefonen ovre i reolen når (eller inden) jeg ramte sofaen, og i stedet tage bogen, ligge på sofaen og virkelig ligge med fødderne oppe, slappe af og hygge mig med bogen.

Det har virkelig gjort underværker - for jeg har lagt mærke til hvor meget uro telefon, sociale medier og telefon-tjekkeri skaber i min krop. Bogstaveligt talt, får jeg kriller i kroppen af telefonen. Så efter jeg har taget en uges kold tyrker om aftenen, brugte jeg igår aftes på at "tjekke ting" på telefonen, det endte igen ureflekteret - endte med - fordi jeg lige faktisk skulle noget inden det endte med at jeg ikke parkerede telefonen i reolen.

Og lektien fes i den grad ind i går aftes - uro, ingen afslapning og 1½ times tid spild (for hvad får jeg egentlig ud af at "tjekke ting" - ?! - ikke meget sammenlignet med jeg egentlig hellere kunne ha brugt tiden mere fornuftigt med benene oppe, og næsen begravet i bogen.)... Så hermed, over and out herfra - nu er det læsetid :)

6 kommentarer:

  1. Jeg har gennem lang tid været efter min kæreste, fordi han har mobilen fremme hele tiden (i min optik). Men jeg har også bestemt, at jeg selv skal være godt forbillede.
    Så det er sådan, at jeg ligger telefonen i entreen, når jeg kommer hjem. Jeg tjekker den et par gange i løbet af aftenen og det er det.
    Jeg tror det handler meget om at finde sin egen balance og nå egne konklusioner om, hvad der er godt og skidt for en selv :-)
    Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg du har helt ret i. Altså det med selv at finde sine egne konklusioner. For andre ved jo ikke hvad der er rigtigt for en og hvad ikke. For mit vedkommende har jeg bare kunnet konkludere at det er sundere at lade være med at være online om aftenen ihvertfald.
      Kh s.

      Slet
  2. Hvor er du sej:) og jeg synes som Birgitte, at det handler om at finde ens egen balance:o) Godt du fandt din. Go' weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør det også. Men det handler måske også om at nogen siger prøv lige at reflekter...for ligesom at få en til at tænke... god weekend, kh S.

      Slet
  3. Av for en (selv)erkendelse. Det med uro i kroppen er ret skræmmende. Godt du nu har styr på det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det virkelig - altså skræmmende - jeg har sådan uro i kroppen særligt når jeg har (for) travlt. Så er det vildt at det at slappe af med telefonen gør det værre. Det var/er virkelig en øjenåbner for mig 😳 God weekend. Kh S.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...