fredag den 10. juni 2016

Lidt om min yoga praksis...

Den opmærksomme læser har måske lagt mærke til at jeg de sidste par måneder har pippet lidt om fortsætte min dejlige morgen yoga og meditationspraksis i mine månedeslister for hhv maj og juni. Og det er der en grund til som jeg vil bruge lidt blog plads på nu.

Det hele startede egentlig med at jeg for laaang tid siden deltog i et kursus i mindfulness. Det er efterhånden nok knap fem år siden. Dengang opdagede jeg at det dersens  meditaionshalløj talte til mig på en hel speciel måde. Jeg kom hurtigt og dybt ned i meditstionerne - også eller på trods af jeg var ganske nybegynder agtig. Og mærkede en slags straks effekt som jeg også stadig har glæde af. Meditstionerne giver mig en oplevelse af at jeg får skyllet min hjerne fri for al mulig plidder pladder og er så godt som ny og veludhvilet efter en dejlig meditation. Lidt som at tage en lur uden at sove, fornemmelse jeg har i hjernen min.

Dengang lovede jeg mig selv jeg ville meditere når jeg sad i stoget på vej fra arbejde, en slags "landing" og "skift" af arena, fra arbejdsliv til familieliv. Primært fordi det var der jeg kunne se det var oplagt at meditere - for det var her jeg havde mig-tid dengang da pigerne var små.

Min meditationspraksis har holdt ved siden - nogen gange mere, nogen gange mindre - i lang tid mindre - men da jeg blev syg med stress for to år siden mediterede jeg igen regelmæssigt - efter anvisning af lægen, og behov fra min side... Og siden... har det egentlig hængt ved. (jeg har pippet om det på bloggen en del gange - du kan læse indlæggene her)  Da jeg skrev ph.d.en færdig mediterede jeg regelmæssigt, for jeg ville komme igennem den sidste fase af skrivearbejdet  helt uden at mærke stressens klamme hånd igen. Og jeg vidste - den eneste måde at gøre det på var ved at være god ved mig selv og meditere. På et eller andet tidspunkt synes jeg, at jeg ikke længere flyttede mig med min praksis, bevares - jeg mediterede jo regelmæssigt, men jeg manglede nyt input.

Så tilmeldte jeg mig et meditation og afspændings hold hos Pernille Nejst. Hun.er.fantastisk.virkelig.meget!! Nå men siden har jeg så i to sæsoner (efterår og forår) mediteret og dyrket yoga hver anden uge. Jeg har strukket mig selv ud - været omsorgsfuld overfor mig selv - og den selvinsigt og den viden jeg har fået af at gå hos Pernille har nu bidraget til at jeg har købt et abonnement hos Yogavivo. Et online yoga-site, hvor der ligger over 200 forskellige yoga-videoer.

Så min yogapraksis har udviklet sig i den grad - den er i bevægelse, hen et sted, hvor Yoga - og meditationer - er en så uundværlig og uvurderlig kilde til overskud i mit til tider forhastede liv - det er mit anker som jeg kaster ud, så jeg kommer hjem til mig selv - kommer tilstede i nuet når ting går stærkt, jeg sidder og ikke kan overskue ting eller som blid start på dagen, eller som afslutning på en dag. Med andre ord - så er yoga og meditation nu blevet en bevidst del af min hverdag. Og jeg nyder det. Nyder udfordringen, og roen, og være tilstede i nuet #nuernu.

Rigtig god weekend derude :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...