torsdag den 30. juli 2015

Tanker efter ferien

JEg skrev det i mit sidste indlæg. Vi er gode til at holde ferie sammen. Alle fem. Vi er gode til at finde en fælles måde til at nyde fritiden sammen så alles behov bliver tilgodeset. Og for mig er det den vigtigste ingrediens til en vellykket ferie. 

Pigerne har været gode til at lege sammen alle tre. De har ikke haft brug for tid til at finde hinanden i legen. Sidste år brugte den første uge på at finde hinanden...eller egentlig mere børnene brugte ugen på at finde hinanden. I år har det egentlig bare klappet. Det har betydet manden  og jeg har haft masser af tid til at snakke, strikke (mig) og sidde og nørkle med computeren (manden) - 

morgenerne er gået med masser af fælles tid, for i den første uge besluttede vi os for at iPad og fjernsyn om morgenen ikke længere er en mulighed for pigerne. De første morgener var de ret meget i tvivl om hvad de nu skulle bruge tiden til - men ret hurtigt fandt de ud af man jo godt kan lege sammen. Så det var en god beslutning for vores familie. Bonus ved denne beslutning om iPad var at de (børnene that is) ikke plagede om at få lov til at spille eller se tv i løbet af dagene. Altså som regel. Det har heller ik været sådan at de slet ikke måtte se noget som helst. Vi vil bare gerne have at de leger og ikke husker ferien som "jeg har kun spillet iPad og set ditten Datten eller dutten." De har kedet sig ja - men har ret hurtigt fundet en måde ud af kedsomheden.  Samtidig har vi også som forældre hjulpet dem ud ved at foreslå lege eller lege sammen alle fem. Vi har læst bøger - spillet spil - tegnet og snakket sammen og den slags alt sammen super hyggeligt. 

Nu venter hverdagen liiige rundt om hjørnet. Vi er klar - tror jeg - men inden da - skal vi lige nyde de sidste dage sammen. Vi har ikke de store planer - andet end at nyde fridagene sammen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...