mandag den 5. august 2013

Trafiksikkerhed for 4½ årige

eller

hvornår må jeg cykle i børnehaven mor?


Storemusen har i løbet af sommerferien lært at cykle sådan rigtigt. Hun fik sin meget lyserøde Lillifee cykel da vinteren slap sit klamme tag i vores idylleriske Forstadsby (det skulle egentlig have været en fødselsdagsgave. Men når man har fødselsdag om vinteren, og skal have en cykel, bestemte vi enerådigt, at cyklen blev en 'bare fordi' gave fordi hverken manden eller jeg havde lyst til at stå og møg-fryse ude mens storemusen lærer at cykle i sjap, sne og is...)... Nå men hun fik cyklen, som var uden støttehjul og det var nok det helt rigtige at gøre for hende - altså at vælge støttehjulene fra... For hun satte sig på cyklen og cyklede, godtnok lidt (læs rimeligt) slingrende og det med at bremse og starte var en by i Rusland noget der lige skulle læres, men i det store og hele kunne hun cykle fra dag 1.

I løbet af for-sommeren øvede vi lidt cykleri med hende, det blev ikke det helt store, bare sådan lidt. Men den første dag i ferien tog vi over på super-legepladsen alle fem og mens manden legede med tiller og tuller brugte jeg tiden sammen med storemusen og cyklen og for at hun kunne lære hvordan man bremser og starter op igen når man cykler. Rækkehusvennerne har siden hen lært hende konceptet 'at stå op mens man cykler' Her gør jeg bare somom jeg kigger, når Storemusen siger 'Se mor, jeg kan stå op'... for det giver dårlige nerver... og 'bremsespor'.

For at hun kunne fortsætte 'træne cykle bremsespor og alt det der...'  købte vi en fin brugt cykel til næsten ingen penge i det Jyske, for feriepakket berlingo kunne IKKE også rumme storemusens cykel. Så vi fortsatte med at øve det der cykleri i ferien mens vi passede det røde hus. Så ligeså stille og roligt er hun blevet bedre til at cykle, og hvad er så mest naturligt (for storemusen) at spørge om: Hvornår må jeg selv cykle i børnehaven? Så er gode råd dyre, eller er de? Hun er 4½ og kan jo på ingen måde cykle i trafikken tænkte vi (jeg) først, men så samtidig også (lidt stolt) tjooh, jo det kan hun måske godt hvis vi øver det med hende?? Så igår cyklede manden med tiller og tuller i ladcykel og jeg på min egen cykel og ved siden af mig Storemusen på sin cykel. Vi kørte en stor omvej, men der er så til gengæld cykelsti næsten hele vejen... Jeg fik ikke taget billeder for jeg skulle jo guide storemusen i trafikken - men NURGHHHH hvor var hun stolt, pave stolt, S.T.O.L.T som i ræti' ræti' stolt. Så nu øver vi - i weekenden, så hun lærer vejen at kende, så hun lærer hvor man skal passe ekstra på, så hun kan koncentrere sig om at cykle (for min største bekymring er ikke at hun ikke kan, men at hun snakker mens hun cykler om alle de ting hun ser, og så glemmer at koncentrere sig om det hersens cykleri...) Så aftalen er lige nu, at hun skal cykle 4 gange til børneren inden vi gør det en morgen eller en eftermiddag. Fire, fordi hun er fire år. Det er til at forstå for en lille pige, der lærer 'Trafiksikkerhed for 4½ årige' - hun er stor, min lille store pige!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...