mandag den 8. oktober 2012

At skille sine twins...

I nogle af de 'indernet-sijer' og tvillingefora jeg frekventerer i ny og næ diskuteres engang imellem hvorvidt det er godt eller skidt at dele sine tvillinger, at give dem oplevelser hver for sig frem for sammen, og for hvis skyld det er man skiller dem ad. Jeg tænker ikke skole/institution lige nu - jeg tænker udelukkende fritidsoplevelser.

Lad det være sagt med det samme - vi skiller Ida og Matilde ad - tit (læs: ihvertfald én gang hver weekend). Og vi gør det for vores og deres skyld. Og også for Karolines skyld. Men vi har ikke altid gjort det, og vi gør det heller ikke i vuggeren - der har vi gjort meget ud af deres gensidige tryghed (mere herom i et andet indlæg...).

For Ida og Matildes skyld gør vi det fordi vi ønsker at møde dem i øjeblikket og i nuet - og møde deres behov lige her og nu. Samtidig er det dejligt ikke altid at 'se dobbelt', og kun fokusere på et barn - og give det al opmærksomhed, eller tage det med 'under armen' - for det er så dejlig nemt kun at have én med.

Det er egentlig af de samme grunde vi vælger at give Karoline oplevelser kun med en lillesøster, og ikke to. Hun hygger sig med bare én, nyder (??) at der kun er en der stikker af med legetøj, men nyder også at der er fuld beundring af 'en af babyerne' som Karoline kalder dem - mine babyer :)

For vores skyld gør vi det for at aflaste hinanden (når man er ude at handle med én) - så er den anden kun tilbage med to børn. Men også for sin egen skyld: Det er så dejlig nemt med bare ét barn...

Så mit råd herfra er - skil dine tvillinger ad. Det er en fantastisk oplevelse - det behøves jo ikke at være længe. Men prøv det, om ikke andet for at se den gensynsglæde de to banditter har når de efter (ikke altid lang) adskillelse 'holder gensynsfest'.

Vi:
Sender den raske i institution, når der er sygdom 'in da house'
Tager twinsene i svømmehal på skift
Tager en ud at handle, mens 'de to andre' - læs Karoline og den ene twin - er hjemme (eller på legeplads, eller noget andet)
Tager Karoline og den ene twin ud at handle - mens den sidste er hjemme....

Og - det fungerer super-duper-godt - og kan KLART anbefales...

Og forresten, hvis du vil læse lidt mere af en anden mor til to skønne piger læs lige her

2 kommentarer:

  1. Gode anbefalinger :) Jeg må også indrømme, at efter Double Trouble er startet i institution og er blevet mere selvstændige, har jeg også fået kappet navlestrengen. Der er ingen tvivl om, at det er skønt for pigerne at få lidt alenetid. Men hååååld nu op, det tog mig en del tilløb til at sende den raske i institution alene :)

    SvarSlet
  2. Tak tak! Vi er også begyndt at dele efter de er startet i vuggeren. Det kommer ligesom mere natuligt der synes jeg. Men jeg snakkede med en neden (ældre) dame der også har tvillinger - hendes er 30 år eller så'n og hunsagde meget klogt til mig - prøv at dele dem for jeres og deres skyld...

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...